News

MIDA, HDC tingkatkan industri Halal Malaysia

PETALING JAYA: Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan Halal Development Corporation Berhad (HDC) menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk membentuk perkongsian dalam meningkatkan industri Halal Malaysia.

Kerjasama strategik ini membolehkan HDC memanfaatkan kemudahan hujung ke hujung oleh MIDA untuk membantu dan meningkatkan lagi keupayaan dan kapasiti industri seterusnya memacu pertumbuhan ekonomi negara.

Ketua Pegawai Eksekutif MIDA, Datuk Arham Abdul Rahman berkata, pemeteraian MoU itu mengukuhkan perkongsian yang berjaya antara MIDA dan HDC dan meningkatkan kedudukan Malaysia sebagai pusat pembangunan ekosistem Halal.

“Kerjasama ini meramalkan skop kerjasama ekonomi yang lebih luas antara MIDA dan HDC, di mana kami telah mengembangkan rangkaian kami untuk meningkatkan kemudahan pelaburan dan pada masa yang sama, menyediakan peluang dalam perniagaan dan kawasan strategik baharu dan inovatif yang akan merangkumi projek untuk meningkatkan pelaburan, termasuk taman Halal dan penganjuran bersama acara berkaitan Halal.

“Memandangkan peranan teknologi yang semakin meningkat dan kepentingan penggunaannya yang semakin meningkat, terutamanya sejak pandemik Covid-19 melanda, ia adalah wajar untuk mengutamakan pembangunan teknologi sekarang dan pasca Covid-19.

“Itu juga akan memberi manfaat untuk meningkatkan inovasi dan aplikasi teknologi dalam industri Halal yang Malaysia sudah pun berjaya,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif HDC, Hairol Ariffein Sahari berkata, sehingga kini, taman halal Malaysia telah menarik jumlah terkumpul pelaburan sebanyak RM16.28 bilion sejak 2011.

“Pada 2021, pelaburan langsung domestik ke dalam Taman Halal telah mencatatkan peningkatan sebanyak RM95 juta (atau 45.7 peratus), menandakan bahawa industri halal tempatan masih berkembang, walaupun banyak yang berterusan cabaran.

“Kami melihat trend dalam kalangan pemain tempatan halal terutamanya perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang terbukti berdaya tahan sepanjang pandemik Covid-19.

“Walaupun menghadapi cabaran, mereka berusaha dan akan mengembangkan perniagaan untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat.

“Oleh itu, PKS ini semakin meningkat dan mencari ruang industri yang sesuai dan besar dengan infrastruktur yang lebih baik dan sokongan ekosistem yang disediakan oleh Taman Halal HDC,” katanya.

Kerjasama itu akan menyegerakan aliran proses kemudahan pelaburan semasa, pra dan pasca pelaburan antara HDC dan MIDA.

Pada 2021, HDC berjaya melibatkan 130 syarikat domestik dengan sejumlah 17 Letter of Intent (LoI) dikeluarkan ke Taman Halal Malaysia dengan potensi pelaburan sebanyak RM133 juta.

Dengan perkongsian dua tahun ini, 60 peratus daripada potensi pelaburan akan direalisasikan.

Source : Utusan Malaysia