News

HDC, Kotra memeterai MoU untuk mengeratkan hubungan dua hala

KUALA LUMPUR: Halal Development Corporation Bhd (HDC) dan Agensi Penggalakan Perdagangan-Pelaburan Korea (KOTRA) memeterai Memorandum Persefahaman (MoU) untuk mengukuhkan hubungan dua hala dalam industri halal.

MoU itu akan membantu meningkatkan aktiviti perdagangan dan pelaburan serta meluaskan akses pasaran untuk pemain industri halal di kedua-dua negara, kata HDC dalam satu kenyataan hari ini.

Ia menambah bahawa majlis menandatangani perjanjian yang diadakan di sini hari ini adalah bersempena dengan lawatan presiden dan ketua pegawai eksekutif KOTRA Yu Jeoung Yeol ke Malaysia.

HDC diwakili oleh ketua pegawai eksekutif Hairol Ariffein Sahari, katanya, sambil menambah bahawa MoU itu adalah kesinambungan daripada MoU pertama yang ditandatangani pada 2019.

MoU itu menggariskan komitmen Malaysia untuk bekerjasama dengan negara lain dalam meneroka dan mengembangkan potensi perniagaan yang memenuhi pasaran halal global yang semakin berkembang, yang diramalkan bernilai AS$5 trilion menjelang 2030.

Korea Selatan ialah rakan dagangan kesepuluh terbesar Malaysia dalam industri halal, memandangkan eksport halal Malaysia ke republik itu antara 2018 dan 2022 berjumlah RM7.24 bilion.

Pada 2022, nilai eksport halal Malaysia ke Korea Selatan meningkat kepada RM2.13 bilion daripada RM1.23 bilion pada 2021, dengan ramuan halal terus mendominasi jualan pada RM1.19 bilion, diikuti makanan dan minuman (RM819 juta) serta kosmetik dan peribadi produk penjagaan (RM64.35 juta).

Dari 2020 hingga 2022, HDC telah mempromosikan produk yang disahkan halal Malaysia kepada pembeli Korea Selatan melalui siri pemadanan perniagaan dalam talian dengan potensi jualan yang direkodkan pada RM38 juta.

“HDC mengambil bahagian dalam acara Seoul Food and Hotel pada 2019, 2021 dan 2022 untuk mempromosikan jenama halal Malaysia dan produk yang disahkan halal secara fizikal, kerana platform global tersebut memberi peluang kepada pengeksport Malaysia untuk menembusi pasaran Korea Selatan dan negara jiran, ” katanya.

HDC juga telah mencadangkan pemindahan pengetahuan dan inisiatif pengetahuan dalam membangunkan ekosistem halal termasuk perundingan, program latihan dan akses pasaran digital kepada produk dan perkhidmatan halal.

Sementara itu, satu siri webinar dalam talian juga akan memberi manfaat kepada industri perkhidmatan hospitaliti mesra Muslim Korea Selatan.

Pada masa ini, dua badan pensijilan halal iaitu Korea Muslim Federation (KMF) dan Korea Halal Authority Corporation (KHA) di Korea Selatan telah diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Sumber : Berita Kini